Skanuje rachunki, liczy i wydaje resztę, połączy z Internetem

Bankomaty nowej generacji

Citibank (Poland) S.A. planuje zainstalowanie w Polsce bankomatów nowego typu. Właściwie urządzenie to z tradycyjnym bankomatem ma już niewiele wspólnego, ponieważ potrafi oferować usługi na dużo wyższym poziomie. Dlatego na razie nazwano je uniwersalnym kioskiem. Być może będzie rozpisany konkurs na polską nazwę.

Pierwsze uniwersalne kioski zostaną zainstalowane w 2001 roku, kiedy będzie już po połączeniu Citibank (Poland) SA i Banku Handlowego w Warszawie. Pojawią się przede wszystkim w miejscach publicznych, takich jak supermarkety i duże centra handlowe ale również w biurach obsługi firm z branży telekomunikacyjnej, zakładach energetycznych i gazowniach. Wszędzie tam, gdzie klient jest przyzwyczajony do opłacania comiesięcznych rachunków albo, gdzie robi co tydzień zakupy.

Podstawową funkcją uniwersalnego kiosku jest możliwość opłacania rachunków. Na razie w Polsce nie ma jeszcze takich urządzeń. Dlatego przed okienkami kasowymi w bankach, na pocztach i w biurach obsługi klienta tworzą się kolejki, szczególnie w dniach, kiedy przypadają comiesięczne płatności. Zainstalowanie automatów -uniwersalnych kiosków, pozwoli rozładować kolejki przed okienkami.

- Dla klienta oznacza to więc oszczędność czasu i dogodny sposób zapłaty za rachunki. Rozwiązanie to może przynieść szereg korzyści dla wystawcy rachunków, a między innymi redukcję kosztów operacyjnych, zmniejszenie kosztów przeliczania gotówki i uzgadniania należności oraz możliwość jednoczesnego zaoferowania przez kiosk innych produktów np: kart telefonicznych - komentuje Małgorzata

Wojciechowska, szef Działu Wdrożenia Nowych Projektów Bankowych w Citibank (Poland) SA.

Intrygujące jest, jak działa uniwersalny kiosk. Klucz tkwi w kodzie kreskowym, który znajduje się już na bardzo wielu rachunkach. W kodzie zapisane są nasze dane. Kiosk jest wyposażony w czytnik kodów kreskowych. Kiedy przyłożymy rachunek do czytnika, wszystkie dane, takie jak kwota, numer klienta, numer faktury - zostaną odczytane i wprowadzone do specjalnego programu. Na ekranie zlokalizowanym w centralnej części kiosku wyświetlą się nam dane odczytane z faktury. Musimy sprawdzić, czy są poprawne, a jeśli tak, to wybierzemy sposób płatności.

Tu dochodzimy do ważnej cechy kiosku - umiejętności wydawania reszty. Możemy zdecydować się zapłacić gotówką. Wówczas, do specjalnej szuflady, nazywanej czasem także kieszenią, włożymy banknoty, które zostaną przez automat rozpoznane. Jeśli kwota na rachunku będzie niższa, wówczas kiosk wyda resztę w banknotach i w bilonie. Otrzymamy też wydruk na którym znajdzie się data i godzina zapłaty oraz inne dane, które będą potwierdzeniem dokonania zapłaty. Dla własnego bezpieczeństwa dobrze jest oczywiście takie potwierdzenie przechować.

Oprócz zapłaty gotówką będzie - oczywiście - istniała także możliwość zapłaty kartą płatniczą. W tym przypadku kiosk połączy się z centrum autoryzacyjnym, gdzie zostanie sprawdzona nasza karta i stan naszego konta. Jeśli centrum zaakceptuje kartę, wtedy odpowiednia kwota zostanie pobrana z naszego rachunku karty. Prawdę powiedziawszy jest to wygodniejsze i dla płacącego i dla banku.

Operowanie gotówką jest bowiem drogie. Jak wiadomo banki pobierają opłaty za przeliczanie banknotów i bilonu. Gotówkę trzeba konwojować pod ochroną, a to wszystko wpływa bardzo poważnie na koszty. Uniwersalny kiosk Citibanku jest więc urządzeniem, które nie tylko będzie rozładowywało kolejki pod okienkami kasowymi ale także ograniczy koszty firmom, które należą do grupy tzw. "masowych wystawców rachunków", czyli tych, które mają setki, tysiące a nawet miliony klientów, od których co miesiąc trzeba "ściągnąć" odpowiednią kwotę.

Dlatego przedstawiciele Citibanku w pierwszej kolejności zainteresowali swoim kioskiem firmy z branży telekomunikacyjnej, zakłady energetyczne i gazownicze, z którymi zostały już dokonane wstępne uzgodnienia. Jak informuje Katarzyna Bajerowska z Citibanku (odpowiedzialna za wdrożenie projektu uniwersalnego kiosku) na początku klienci będą mogli opłacać rachunki telefoniczne, za gaz i prąd. W przyszłości zaś, po podpisaniu stosownych umów między Citibankiem i kolejnymi firmami, użytkownicy będą mieli możliwość regulowania także innych rachunków.

Ale wróćmy do naszego "inteligentnego" urządzenia. Po opłaceniu rachunku przez klienta kiosk rozpocznie generowanie pliku elektronicznego, który będzie zawierał dane dotyczące transakcji. Następnie wyśle go do banku, gdzie nastąpi proces weryfikacji. Po pierwsze sprawdzone zostanie, czy suma zeskanowana z rachunku zgadza się z sumą zapłaconą przez klienta oraz, czy pozostałe dane są poprawne. Jeśli nie będzie wątpliwości, na koniec dnia, system komputerowy w banku wygeneruje dwa pliki. Pierwszy z nich posłuży do zaksięgowania wpływów na rachunku firmy w banku. Drugi będzie zawierał wszystkie szczegóły transakcji. Zostanie on dostarczony "masowemu wystawcy rachunków" w takiej postaci, która umożliwi mu wczytanie danych do posiadanego systemu księgowego. W ten sposób firma będzie wiedziała kto już zapłacił a kto zalega z zapłatą.

Jak przystało na urządzenie wielofunkcyjne kiosk będzie "świadczył" także usługi dodatkowe. Jedną z nich jest sprzedaż kart telefonicznych, za które będzie można płacić zarówno gotówką jak również kartą kredytową. W grę wchodzą zarówno karty umożliwiające rozmowy z telefonów stacjonarnych jak również karty typu prepaid stosowane przez operatorów telefonii komórkowej.

Najbardziej zaś zaawansowana wersja uniwersalnego kiosku będzie umożliwiała dostęp do Internetu. Dziś brzmi to może jeszcze na wyrost ale specjaliści od marketingu bankowego już pracują nad rozwiązaniami z zakresu bankowości Internetowej.

Internet podłączony do kiosku pozwoli także zapłacić rachunek w uniwersalnym kiosku przelewem z innego banku (oprócz płatności gotówką i kartą kredytową). Musimy oczywiście podać jego adres w sieci i hasło zabezpieczające. O tym kiedy uniwersalne kioski będą podłączone do sieci Internetowej będzie zależało od zainteresowania klientów.

- Najpierw musimy postawić pierwszych 10, a w krótkim czasie może nawet 100 uniwersalnych kiosków i przyzwyczaić do nich klientów - mówi Sonia Wędrychowicz-Horbatowska, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Środkami Finansowymi i Finansowania Handlu w Citibank (Poland) S.A. Ważne jest także przekonanie firm - masowych wystawców rachunków, że jest to dla nich rozwiązanie proste, dobre i pozwalające ograniczyć wewnętrzne koszty obsługi kasowej.

Krzysztof Szcześniak

Komentują:

Sonia Wędrychowicz-Horbatowska, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Środkami Finansowymi i Finansowania Handlu w Citibank (Poland) SA

- Po raz pierwszy przedstawiamy informacje o naszym nowym rozwiązaniu o nazwie uniwersalny kiosk. Urządzenia te zamierzamy zainstalować w przyszłym roku w kilkunastu punktach w Warszawie i poza stolicą.

Firmy - "wystawcy rachunków na masową skalę" przyznają, że szybszy wpływ gotówki na ich konto jest bardzo istotną, pozytywną cechą płatności w uniwersalnym kiosku, ale podnoszą też jeszcze jeden wątek. Chodzi o wizerunek spółki, która oferuje tak nowoczesną usługę. Klient odnosi wrażenie, że firma dba o jego wygodę. Daje mu możliwość posługiwania się narzędziem unikalnym. Do takiej firmy klient nabiera szacunku.

Podzielam ten punkt widzenia. "Być jak najbliżej klientów" to także filozofia działania banku. Uniwersalne kioski są tego dowodem. Jeśli staną w 100 centrach handlowych i punktach obsługi klientów to tak jakbyśmy otworzyli 100 nowych oddziałów bankowych.

Katarzyna Bajerowska, odpowiedzialna za wdrożenie projektu uniwersalnego kiosku

- Uniwersalne kioski produkuje firma Wincor Nixdorf, która jest niezależną spółką, powstałą ze struktur Siemens Nixdorf - branży IT koncernu Siemens AG. Urządzenia te są tak skonstruowane, że łatwo można bedzie rozszerzyć ich funkcjonalność i dodać nowe usługi do obecnie istniejących. Dam parę przykładów. Zamiast zwykłego ekranu można zastosować ekran dotykowy. Urządzenia z ekranem dotykowym są wykorzystywane w wielu krajach w punktach informacyjnych, na dworcach, w centrach handlowych itp.

Oprócz tego w przyszłości będzie można drukować vouchery, bilety komunikacji miejskiej czy kolejowej, a nawet zamówić i wydrukować bilet do kina. Nie wiemy jeszcze, które z tych dodatkowych usług najszybciej się przyjmą.

 

 

e-płatności w Citibank

O możliwości opłacania rachunków za gaz, prąd, telefon itp. poprzez Internet pisaliśmy na łamach dziennika "Prawo i Gospodarka" 29 listopada br. Sugerowaliśmy, że najwygodniej jest dokonywać tych transakcji z domu ale okazuje się, że możliwość taką będzie oferował także uniwersalny kiosk, jeśli podłączy się go do Internetu.

Przypomnijmy, że Citibank prowadzi właśnie rozmowy z firmami, które określa się mianem "masowi wystawcy rachunków". Zalicza się do nich operatorów telekomunikacyjnych, zakłady energetyczne, gazownie, czyli te firmy , które co miesiąc przysyłają nam do zapłacenia rachunek. Rachunki te możemy opłacić w okienku w banku ale wtedy bank pobiera prowizję, która może wynosić 4-5 PLN. Na poczcie jest nieco taniej, najtaniej zaś opłacać te rachunki w biurze obsługi klienta, wówczas nie płaci się żadnej prowizji. Niestety, właśnie z tego powodu, w dniach płatności tworzą się duże kolejki.

Citibank proponuje firmom, żeby wszystkie rachunki zostały umieszczone w Internecie na specjalnych stronach www. Każdy kto zechce na te strony wejść, poda identyfikator i hasło otrzyma wyświetloną na ekranie swoją fakturę. Jeśli sprawdzi i zaakceptuje fakturę będzie mógł uregulować rachunek korzystając z różnych metod płatności np: karta kredytowa, przelew bankowy.

W sieci będzie też cała historia naszych płatności. Będziemy mogli przejrzeć na życzenie nasze faktury z ostatniego roku albo ostatnich miesięcy.

Z płacenia rachunków poprzez Internet klient odnosi wiele korzyści. Nie trzeba stać w kolejce, a więc można zaoszczędzić sporo czasu. Można płacić w dowolny sposób. W jednym miesiącu kartą płatniczą, a w drugim przelewem. Będzie też na pewno dużo osób, które korzyść dostrzeże w tym, że "internetowe okienko kasowe" Citibanku czynne będzie 7 dni przez 24 godziny na dobę.

Znacznie dłuższa jest lista korzyści, jakie będzie odnosić firma - "wystawca rachunków na masową skalę". Na pierwszym miejscu trzeba wymienić obniżenie kosztów związanych z pobieraniem należności, skrócenie czasu księgowania wpływów i czasu uzgadniania należności.

K.Sz.