Program zajęć dydaktycznych z marketingu medialnego i public relations w Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego
Dziedzina wiedzy określana mianem "marketing medialny", "public relations" pojawiła się w Polsce kilka lat temu. Generalnie "marketing medialny i public relations" ma służyć harmonizowaniu interesów publicznych i prywatnych. Działa na rzecz szerokiego krę
gu organizacji gospodarczych, społecznych i politycznych, takich jak przedsiębiorstwa, związki zawodowe, instytucje rządowe, fundacje i stowarzyszenia, szkoły, stowarzyszenia religijne itd.Ażeby realizować swoje zamierzenia wszystkie te organizacje muszą starać się rozwijać kontakty z różnymi społecznościami: pracownikami, klientami, lokalnymi wspólnotami itp. a także ze społeczeństwem jako całością. Kierownictwo danej organizacji chce także rozumieć postawy i znać wartości uznawane przez ludzi, o któryc
h poparcie i sympatię zabiega, ponieważ tylko w ten sposób może osiągnąć wytyczone sobie cele.
Wszystkie te działania są realizowane dzięki możliwościom korzystania ze środków masowego przekazu. Stąd też wiedza o teorii i praktyce dziennikarstwa staje się niezwykle ważnym elementem w kształceniu specjalistów w zakresie marketingu medialnego i public relations jak i wyróżnia tych specjalistów od ludzi studiujących np. marketing na kierunkach ekonomicznych i zarządzania.
W oparciu o to przekonanie zosta
ł przygotowany program specjalistycznego kształcenia studentów IV i V roku Instytutu Dziennikarstwa w zakresie "marketingu medialnego i public relations". Program realizowany jest od 1996 roku. Absolwenci otrzymują specjalne "Certyfikaty" ukończenia zajęć tej specjalizacji (w jęz. polskim i angielskim) podczas szczególnej uroczystości, która odbywa się tylko raz w roku (na początku czerwca).
Absolwent tej specjalizacji powinien posiadać umiejętności prowadzenia marketingu medialnego i promocji wszelkich instytucji publicznych i państwowych, firm i przedsiębiorstw państwowych i prywatnych oraz być dobrym i skutecznym organizatorem kampanii reklamowych i akcji promocyjnych w skali regionalnej jak i ogólnokrajowej.
Program zajęć.
W specjalistycznym prog
ramie kształcenia w zakresie "marketingu medialnego i PR" mogą uczestniczyć studenci, którzy zaliczyli 6 semestrów studiów dziennikarskich i osiągnęli najlepsze wyniki nauczania z następujących zajęć dydaktycznych:1. Komunikowanie masowe
2. Media w Polsce
3. Logika i metodologia
4. Encyklopedia prawa
5. Psychologia społeczna
6. Socjologia ogólna
7. Ekonomia
8. Język wypowiedzi dziennikarskiej
9. Retoryka i erystyka
10. Prawo prasowe
11. Ekonomika mediów
12. Etyka dziennikarska
13. Marketing, PR i reklama.
Pożądane jest, by ze względu na dostępną literaturę przedmiotu i możliwość prowadzenia zajęć w języku angielskim, kandydaci na specjalizację marketingu medialnego i PR znali przede wszystkim język angielski.
Grupa studentów
tej specjalizacji nie może liczyć więcej niż 20 słuchaczy (z uwagi na ograniczoną liczbę stanowisk przy komputerach oraz miejsc na praktyki w instytucjach PR). Kwalifikacja kandydatów odbywa się w drodze konkursu przeprowadzonego w drugiej połowie czerwca każdego roku przez Pracownię Marketingu Medialnego i PR.Zajęcia dydaktyczne na IV i V roku studiów
(przedmioty podkreślone obowiązują tylko studentów specjalizacji)
Najbardziej preferowaną formą wszystkich zajęć są konwersatoria i ćwiczenia laboratory
jne.Oznaczenia form zajęć:
W
= wykład; K = konwersatorium; L = zajęcia laboratoryjne.Rok IV semestr 7
1. Współczesne systemy polityczne (30W + 30ćw.)
2. Zintegrowany marketing medialny (30 K ,L)
3. Teoria, techniki i narzędzia PR (30W)
4. Językow
e aspekty perswazji publicznej i negocjacji (15K)5. Sztuka porozumiewania się (30K)
6. Psychologia komunikowania (30 K)
7. Zachowanie się konsumenta (15 W)
8. Obsługa komputera i grafika tekstów (45L)
9. Podstawy wiedzy o sztuce (30W)
10. Seminarium magisterskie (30)
Rok IV semestr 8
1. Seminarium magisterskie (30)
2. Materiały i teksty PR - cz. I (30L)
3. Reklama i planowanie mediów (45W,L)
4. PR w strategii marketingowej, sponsoring, filantropia (30K)
5. Techniki multimedialne - Internet (30L)
6. Sprawozdawczość finansowa w przedsiębiorstwie, budżet PR i reklamy (15K)
7. Opinia publiczna, metody badań opinii i skuteczności PR (30K,L)
8. Organizacja pracy i działalność rzecznika prasowego (30W)
9. Muzyka w reklamie (15K,L)
10. Podstawy wiedzy o filmie i TV (15K,L)
11. PR instytucji publicznych, samorządowych i partii politycznych, lobbing (30W)
W okresie wakacji 2-3 tygodniowa praktyka w samodzielnych agencjach PR lub działach PR dużych instytucji i przedsiębiorstw.
Rok V semestr 9
1. Seminarium magisterskie (30)
2. Materiały i teksty PR - cz. II (30L)
3. Promocja sprzedaży (30 W,L)
4. Programy i kampanie PR (planowanie i realizacja - doświadczenia) (15K,L)
5. Zasady kompozycji plastycznej (15L)
6. Planowanie marketingu (15 K)
7. Praktyka w instytucji PR (90)
Rok V semestr 10
1. Seminarium magisterskie (30)
2. Techniki sprzedaży (30W,L)
3 Autoprezentacje przed kamerą i mikrofonem (15L)
4. Regulacje prawne i etyczne w reklamie i w PR (30 K)
5 Konwersatoria specjalistyczne (15 K ). Do wyboru:
Strategie reklamy, propagandy i PR ;
Komunikowanie międzynarodowe w biznesie;
Podstawy zdobywania funduszy
6. Praktyka w instytucji PR (90)
Łącznie w ciągu IV i V roku studiów - 705 godzin dydaktycznych (nie uwzględniono 180 godzin praktyk semestralnych oraz 2/3 tygodniowych praktyk wakacyjnych w instytucjach PR).
Prof. dr hab. Jerzy Olędzki
Kierownik Międzyzakładowej Pracowni
Marketingu Medialnego i Public Relations
Instytutu Dziennikarstwa WDiNP UW